Labels

Personal (84) Seronok (19) Pengalaman (12) Kerja (11) Pendapat (8) Sahabat (8) Lukisan (5) Puisi (5) Seni (5) Lirik lagu (4) Potret (4) Ulasan (4) Kehidupan (3) Keluarga (3) Makanan (3) Merapu (3) Pengetahuan Am (3) Perkongsian (3) Agama (2) Blog (2) Cute stuff (2) Fakta (2) Hati (2) Isu semasa (2) Motivasi (2) My Hobby (2) My Passion (2) Tag (2) Alya (1) Anugerah (1) Blythe (1) Celoteh (1) Goreng (1) Haiwan Kebangsaan (1) Jodoh (1) Kahwin (1) Kaktus (1) Karaoke (1) Kasut (1) Kidal (1) Malaysia (1) Masak Kunyit (1) Mimpi (1) Norsheila Amin (1) Nujum (1) Pensel Warna (1) Resepi (1) Ros (1) Sketchbook (1) Sotong (1) Uji minda (1) Wikipedia (1) Wordless Monday (1) peti (1)

Thursday, April 22, 2010

Post #78 : Apa lagi yang mampu...

Setelah beberapa minggu menanti dengan penuh debar, akhirnya keputusan interview SPA aku terjawab.aku tidak berjaya,hanya dikategorikan sebagai 'calon simpanan'. Berkali-kali aku memujuk diri, memohon agar keputusan yg terpampang jelas di laman web itu tidak muktamad, dengan erti kata lain, aku tidak mahu menerima kenyataan yang aku tidak berjaya. Pada petang itu, hari rabu, 15hb., aku sekadar suka2 melayari laman web SPA, tidak sangka yang keputusan temuduga yang sepatutnya boleh disemak bermula 16hb(keesokan hari) sudah boleh disemak pada petang itu. Hati aku dup dap dup dap menunggu page yg tengah loading, setelah no.IC aku dimasukkan, butang enter ditekan..aku meneka2 aku akan berjaya..tapi..apa lagi yang mampu aku...

Setelah itu berkali-kali aku tekan2 F5 di page yg sama,mengharapkan ayat yang sama tidak tertera menyatakan aku 'calon simpanan utk tempoh 1 tahun'...walaupun banyak rasa kecewa,namun masih ada segunung harapan, untuk aku menunggu surat tawaran melapor diri jika dipanggil oleh pihak SPA,segunung harapan selama 365 hari.

Sudah 2 orang bertanyakan keputusan temuduga aku, maksud aku, rakan sekerja aku. Oh ya, aku hanya katakan 'tiada rezeki'. Malu juga kerana hampir 1 unit di ofis tahu aku berurusan dengan bahagian HR untuk urusan pengesahan dan dokumen keperluan untuk hadir temuduga itu. Dan aku masih ingat kata2 aku pada mak selesai interview ini di kuantan kira-kira 5 minggu lepas, 'Kalau aku dapat kerja ini, gaji aku akan naik, jadi aku mahu buat garaj kereta di rumah di kampung'. 'Maaf mak, belum cukup duit gaji untuk buat garaj kereta tambahan kat rumah kita' :)

Aku percaya, ujian ini bukan untuk melabelkan aku tidak layak untuk mendapat apa yang aku inginkan. Aku telah terlepas sesuatu yang aku inginkan,impikan. Bukan hanya ini sahaja, 'banyak' juga sebenarnya. Kamu di luar sana pun, pasti ada banyak benda @ perkara yang kamu inginkan,idamkan, terlepas, dan mungkin kamu kecewa. Secara rasional, aku tahu, ada hikmahnya..itulah yang aku baca di dalam buku 'Aura Personaliti Warna' karya Mir Hazil Azran Ramli. Oh ya, aku menjalani ujian di dalam buku ni, dan yang aku nilai sendiri, dan aku adalah 'violet'. Warna yang aku jarang bayangkan dengan diri aku. :) (Aku agak penat untuk membaca setelah balik dari kerja, yang kadang2 memaksa aku sampai di Pantai Indah ketika orang lain yang tidurnya sudah masuk mimpi round ke-2)...namun aku paksa diri untuk membaca, kerana aku percaya aku suka membaca, kalau tidak, takkanlah 5 tahun kebelakang dan tahun2 sebelumnya, aku suka membaca buku@ majalah yang sama berulang kali.

Allah, bukakan pintu rezeki yang luas untuk aku, dan kamu di luar sana. InsyaAllah, aku akan berusaha lagi, untuk mendapatkan apa yang aku idamkan..dan sekarang, aku sudah meletakkan harapan baru, mendapatkan Master dan seterusnya PHD, walau aku tidak bergaji banyak, aku akan mencari jalan untuk membiayai pengajian aku nanti. Doakan aku ye pembaca semua.

3 comments:

maIra said...

so akak,ape jd skrg..smbg stdy or ade x pglan calon simpnan tu?nk tau sgt

petimasa said...

To maira: akak dapat panggilan keje untuk calon simpanan tu, n niat nak sambung study tu terpaksa ditangguhkan memandangkan akak dah x stay KL.if nak sambung di UM or UiTM its better if akak keje di KL or S'ngor.

maIra said...

congrats kak..actly maira pun dpt jd calon simpnan je..xtau la boley dpt ke x cm akak..tu cdg if x sept nk smbg master je..huhu