Labels

Personal (84) Seronok (19) Pengalaman (12) Kerja (11) Pendapat (8) Sahabat (8) Lukisan (5) Puisi (5) Seni (5) Lirik lagu (4) Potret (4) Ulasan (4) Kehidupan (3) Keluarga (3) Makanan (3) Merapu (3) Pengetahuan Am (3) Perkongsian (3) Agama (2) Blog (2) Cute stuff (2) Fakta (2) Hati (2) Isu semasa (2) Motivasi (2) My Hobby (2) My Passion (2) Tag (2) Alya (1) Anugerah (1) Blythe (1) Celoteh (1) Goreng (1) Haiwan Kebangsaan (1) Jodoh (1) Kahwin (1) Kaktus (1) Karaoke (1) Kasut (1) Kidal (1) Malaysia (1) Masak Kunyit (1) Mimpi (1) Norsheila Amin (1) Nujum (1) Pensel Warna (1) Resepi (1) Ros (1) Sketchbook (1) Sotong (1) Uji minda (1) Wikipedia (1) Wordless Monday (1) peti (1)

Wednesday, May 20, 2009

Post #59 : Teknologi melindungi orang ramai dari 'terrorists'

Semalam aku ada menuntun rancangan RTM 1 di waktu maghrib (hehe..). Tajuknye aku tak ingat, tapi National Geographic (special).

Berkaitan teknologi terkini untuk protect diri drp pengganas2..Mmg menarik pada aku, sebab aku t'lekat' kat dpn tv 1 jam dr awal smpai la tamat rancangan tu.

Ia berkaitan teknologi yang digunakan dalam kapal terbang yang boleh buat 1 protection sheild utk mengelakkan dari kena sasaran misil pengganas2 tu, menggunakan alat yang ala2 mcm kotak hitam la. Isyarat akan dihantar pada kotak hitam tu menunjukkan plane tu dah ditarget, n bila pengganas tu melancarkan misil dorang, kotak hitam tu dah siap2 wat shield utk cover badan plane tu, n bila je misil tu kena pd gelombang shield tu, automatically plane tu akan kuarkan fire2 la yg akan mengelirukan misil tu dr menjejak n menjahanamkan plane tu. Yang payahnye, nak apply teknologi ni mahal sebab utk satu plane je dah makan kos 1 juta USD.

Lepas tu citer lak tentang penggunaan sistem keselamatan yang dipasang kat public transport terutamanya bas2 awam. N case study tu kat Israel, pasal kat Israel tu their main public transport ialah bas, dengan 3,000 buah bas utk kegunaan harian rakyat dorang yang berjumlah kira2 1,000,000 (sejuta).

Apa yang menarik ialah satu sistem keselamatan akan dipasang di pintu bas, yang mana sistem ni trace sama ada penumpang yang akan naik bas tu ada bawak TNT ke,or benda2 yang mencurigakan sebelum dibenarkan naik bas tu. Kalo penumpang tu didapati bawak benda2 terlarang or membahayakan keselamatan sekeliling, automatically 2 layer pintu bas akan tertutup. Layer pertama adalah bertujuan melindungi kaca pintu bas (layer kedua) tu dari pecah jika 'terrorist' tu meletupkan bom or baling batu( hehehe). Penggunaan sistem ni macam yang diaplikasikan pada pas utk naik LRT or komuter (secara luaran) yang mane ada palang2 yang perlu dilalui penumpang utk masuk ke dalam bas.(Ekceli focus point die ialah nak menunjukkan simbolik bhwa orang Palestin a.k.a Islam ni terrorist) sebab selalu wat keje mengebom2 ni kat rakyat2 Israel yang sengsara tu.

Kemudian citer pasal teknologi robotic yang digunakan mengganti manusia untuk mengesan, memindah, n memusnahkan bom yang dipasang oleh pengganas2. Teknologinya lebih kurang sama cam sinar-X yg digunakan kat airport, tp lebih advance sebab sinar-X tak boleh nak bezakan 'chocolate bar' dengan plat TNT. Tapi yang ni lebih hebat sebab die leh kesan jenis logam, senang kata, leh bezakan kandungan setiap medium yang diimbas.

Bukan setakat itu saje, malah ada gak robot yang boleh membantu mengesan suspek yang mencurigakan dengan niat menceroboh or mengancam keselamatan kawasan sekeliling. Robot ni boleh bertindak secara automatik (but still with under human control) utk memberi amaran kepada suspek dan tanpa belas kasihan menyerang dengan niat untuk memusnahkan dengan kata lain membunuh suspek yang menceroboh.

Ada gak robot yang leh kesan bahan2 kimia yang kompleks (yg leh mendatangkan bahaya kpda org ramai) seperti contah gas-gas berbahaya (macam serangan gas sarin yg pernah berlaku yg mana membunuh 5,000 org awam). Robot camni sesuai apply kat stadium or kawasan2 orang ramai. So sebelum satu2 event dibuat, contohnye football match; robot ni akan mainkan peranan untuk mengesan sebarang benda yang tak diingini yang mungkin telah diletakkan or dipasang di kawasan stadium utk memastikan stadium tu selamat utk orang ramai.

Macam2 lagi teknologi baru, seperti senapang yang dilengkapi dengan kamera yang membolehkan seseorang tu menembak sasaran di sisi yang lain (maksudnya, sasaran di sebalik dinding yang kita tak nampak). Sebab askar Israel ckp, banyak askar dorang mati kena shoot kat kepala (ni kes jenguk... ).

To be continue....

2 comments:

Penulis Cyber said...

waa...
canggih2..
;)

petimasa said...

HUE HUE HUE...TAK ABIS LAGI ENTRI NI