Labels

Personal (84) Seronok (19) Pengalaman (12) Kerja (11) Pendapat (8) Sahabat (8) Lukisan (5) Puisi (5) Seni (5) Lirik lagu (4) Potret (4) Ulasan (4) Kehidupan (3) Keluarga (3) Makanan (3) Merapu (3) Pengetahuan Am (3) Perkongsian (3) Agama (2) Blog (2) Cute stuff (2) Fakta (2) Hati (2) Isu semasa (2) Motivasi (2) My Hobby (2) My Passion (2) Tag (2) Alya (1) Anugerah (1) Blythe (1) Celoteh (1) Goreng (1) Haiwan Kebangsaan (1) Jodoh (1) Kahwin (1) Kaktus (1) Karaoke (1) Kasut (1) Kidal (1) Malaysia (1) Masak Kunyit (1) Mimpi (1) Norsheila Amin (1) Nujum (1) Pensel Warna (1) Resepi (1) Ros (1) Sketchbook (1) Sotong (1) Uji minda (1) Wikipedia (1) Wordless Monday (1) peti (1)

Thursday, March 22, 2012

Post #102 : Kenapa Cik Kaktus?

1. Kenapa Cik Kaktus?
Saya sendiri tak berapa ingat sejak bila saya menggunakan nick Cik Kaktus ni. tapi sekitar awal 2007 mungkin. Kenapa Cik Kaktus? Ada apa dengan kaktus? Kenapa bukan bunga ros ke, bunga seri pagi, bunga matahari ke, bunga tahi ayam ke, buah rambutan ke, durian ke? kenapa kaktus?

'Cik' tu dipilih sebab melambangkan saya seorang perempuan. Namun kalau ditanya kaktus tu, saya sendiri tak tahu nak jawab macam mana. Saya memang sukakan kaktus, kerana sifat kaktus itu sendiri yang boleh survive hidup di tempat yang kurang air atau lazimnya di padang pasir. Kalau di mata kasar, tiada yang istimewanya kaktus ni, tidak indah pada pandangan pertama, bahkan jarang sekali kita menyamakan keindahan kaktus dengan bunga-bunga lain. Tapi dalam mata saya, kaktus sangat indah. Mula-mula rasa tak cantik, bila taip kaktus kat Google Images, maaf saat itu agak keterlaluan menyanjungi kaktus.

2. Cik Kaktus, bunyinya macam ada kena-mengena dengan hidup sendiri.
Saya membayangkan ingin menjadi sekuat kaktus. Saya pernah kecewa dalam banyak hal, dalam masa sama, saya banyak mengecapi kegembiraan. Justeru, saya tidak percaya jika ada di antara kita mengatakan hidupnya sentiasa gembira, sentiasa berjalan lancar dan tak pernah diduga. Saya berharap saya menjadi lebih kuat, lebih sabar, lebih berlapang dada menerima ujian dan dugaan hidup. Macam kaktus! :-)

Oklah, entri ini sangat bosan, ya saya tau...hahaha. Saya tengah mencari ramuan menjadi penulis entri yang santai untuk dibaca.

No comments: